Handelsvilkor

1. KÖP OCH HANDELSVILKOR
Nätbutiken är öppen dygnet runt, men kan vara stängd på grund av underhåll. Vi försöker så långt som möjligt att utföra sådant underhåll på natten.

En beställning som görs på en helgdag behandlas följande veckodag.

Du måste vara minst 18 år för att köpa föremål på webbplatsen samt ha ett giltigt kreditkort accepterat av oss. Om du är under 18 år måste du ha en rättslig grund för att ingå ett avtal med oss.

Vi kan bara behandla din beställning om leveransadressen är en privat eller affärsadress i ett av länderna i listan "Vi skickar till". 

Vi förbehåller oss rätten att säga upp köpeavtalet i någon av följande situationer, utan att vara ansvariga för skador eller andra kostnader:

-Din betalningsinformation är felaktig eller kan inte verifieras.
-Din beställning görs för bedrägeri etc. eller begått i samband med någon kriminell handling eller annan olaglig aktivitet.
-Det finns ett oavsiktligt fel på webbplatsen, till exempel ett betalningsfel eller liknande.
-Vi har anledning att tro att du är under 18 år.

Avtal kan endast ingås via webbplatsen. Vi behandlar inte beställningar gjorda i e-post, brev eller fax.

Alla våra priser är i svenska kronor och de angivna priserna för varor, leveranskostnader och andra kostnader är inklusive skatter, moms och tullar.


2. BETALNING
Du kan betala med Dankort, Visa / Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Maestro, LIC MasterCard, Consumers Association och Eurocard.
Det är gratis att använda betalkort eftersom vi betalar alla avgifter.
Beloppet dras först från ditt konto samma dag som artikeln skickas.
Ett större belopp kan aldrig dras av än vad du godkände.
Betalningen visas som NorthOrganic i ditt kontoutdrag.

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Klarna kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas dataskyddspolicy.

 

3. LEVERANS
Alla beställningar över 499 kr kommer att levereras kostnadsfritt till Sverige vid beställning av en paketbox eller drop point. Beställningar under 499 kr läggs till fraktkostnader på 49 kr för paketlådor eller släpppunkter.

Leverans till privat adress debiteras fraktkostnader för 80, -

Order inom Skandinavien (inklusive Grönland och Färöarna) kommer att skickas av PostNord.
Leveranstiden är vanligtvis 1-3 arbetsdagar.


4. SÄKERHET
All personlig information skyddas av stark SSL-kryptering under överföringen till oss.
Kortinformation skickas direkt till NETS och kan därför inte läsas eller kopieras av oss eller någon annan.


5. PERSONUPGGIFTER OCH PERSONLIG INFORMATION
All personlig information i samband med ett köp behandlas konfidentiellt och delas inte med andra.
Köpinformation lagras i två år för att säkerställa korrekt hantering av garantifall.
Vi använder cookies för att optimera webbplatsen och dess funktionalitet, vilket gör besöket så enkelt som möjligt för dig.
Du kan ta bort cookies från din dator när som helst, beroende på din webbläsare.
Vi använder en logistik som innebär att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare vi har, var de kommer ifrån och var på webbplatsen det överges etc. Denna statistik används inte för direktmarknadsföring utan används enbart för att optimera NorthOrganic.se.

6. KVITTO
Du kommer att få kvitto- / orderbekräftelsen som det sista steget i betalningsprocessen, på din e-post och vid leveransen.
Kvitto- / orderbekräftelsen ska sparas för eventuell senare användning.


7. E-MARKNADSFÖRING OCH NYHETSBREV
Du kommer bara att få e-postmarknadsföringsmaterial och nyhetsbrev via e-post om du aktivt har begärt det.
Du kommer aldrig att få reklammaterial via vanlig post från NorthOrganic.se.

8. ÅNGRA RÄTT
På NorthOrganic.se följer vi naturligtvis alla tillämpliga lagar och konsumentregler för e-handel, och ofta mer.
Enligt lag har du "bara" 14 dagars ångerrätt + ytterligare 14 dagar för att returnera varorna om du inom de första 14 dagarna meddelar att du kommer att skicka returen köp.
Naturligtvis har du även dessa rättigheter på NorthOrganic.se, men på NorthOrganic.se har vi tagit steget längre och erbjuder ytterligare 365 dagar full avkastning på alla oanvända varor som är giltiga från mottagningsdatumet - vi kallar denna bra service!

Returer och utbyten är enkla: Först fylls returformuläret in och sedan skickas varorna tillbaka i rätt förpackning.

Om du vill få tillbaka pengarna görs detta tillbaka till ditt kreditkort och pengarna kommer att finnas tillgängliga på ditt konto efter några arbetsdagar.
Återbetalningen sker så snart vi har dina varor.
Varorna måste förpackas korrekt och skador på grund av felaktig förpackning kan ogiltiga dina rättigheter.

Återlämnande av begagnade varor: Enligt den nya lagstiftningen av den 14 juni 2014 kan du ångra köpet av varor i framtiden, även om du har använt dem. Eventuell nedskrivning kommer sedan att dras av från det belopp vi återbetalar till dig efter att vi har bedömt skick och värde på objektet för oss för handelsändamål.


Kom ihåg att kostnaden för porto täcks av kunden. Detta gäller dock inte vid defekta eller felaktiga varor. I dessa fall täcker NorthOrganics portokostnader.

Vi rekommenderar att du sparar e-postkvittot som bevis på att du har levererat paketet till posten / transportören.
Notera Vi får inte paket som skickas per post. på begäran eller för annan insamling än på vårt egen adress.

Adress:
NorthOrganic
Upplandsgatan 45
113 28 Stockholm
För att returnera eller byta, använd vår returseddel som laddas ner här:
Tillhörande fil: Returseddel.pdf 

9. DEFEKTA VAROR OCH FELAKTIGA VAROR
Se Ångra rätt angående återvända / avbokning.

Om din produkt lider av en defekt eller om vi har levererat felaktiga produkter, vänligen kontakta vår kundservice. Kan du redan identifiera bristen etc. när transportören vill leverera bör du vägra att ta emot varan.

I händelse av en defekt eller felaktig artikel kan du välja mellan följande alternativ:

-Sätt tillbaka föremålet och få återbetalning av inköpspriset och alla fraktkostnader när vår kundtjänst har behandlat returvaran,
-Sätt tillbaka artikeln och få en motsvarande artikel när vår kundtjänst har behandlat den returnerade artikeln, förutsatt att vi kan leverera en motsvarande artikel, eller
- Förvara föremålet och begära en proportionell minskning av inköpspriset

När du kontaktar kundservice måste du ange beställningsnummer, eventuellt artikelnummer, och beskriva vad som är fel med varan etc.

Du ansvarar inte för kostnader som är förknippade med att returnera en defekt eller felaktig vara. Vi återbetalar naturligtvis inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna när vi har tagit emot varan, såvida du inte får en ny artikel som ersätter den ursprungliga artikel.

10. REKLAMATIONER
När du handlar på NorthOrganic har du naturligtvis 24 månaders rätt att kräva. Detta innebär att du antingen kan få föremålet att reparera, ersätta, återbetala eller rabattera beroende på den specifika situationen. Uppenbarligen är det ett krav att klagomålet är motiverat och att felet inte uppstod till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.
Du måste annonsera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt felet i artikeln. Om du annonserar inom två månader efter att felet upptäckts kommer klagomålet alltid att vara i rätt tid.
Om klagomålet är motiverat kommer vi naturligtvis att ersätta dina (rimliga) fraktkostnader. Kom ihåg att få ett kvitto.
Oberättigade klagomål är föremål för en utredningsavgift och fraktkostnader.
Varan kommer att returneras i korrekt förpackning till:
NorthOrganic
Upplandsgatan 45
113 28 Stockholm.


11. ANDRA VILKOR
Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vårt bästa för att uppdatera webbplatsen och se till att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varorna är korrekta. Men felstavningar, fel i priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varorna kan förekomma, och ibland finner vi att priset på en artikel är felaktigt angiven.

Force Majeure
Vi är inte ansvariga för förseningar eller bristande efterlevnad av våra skyldigheter enligt villkoren om förseningen eller misslyckandet med detta beror på händelser som ligger utanför vår rimliga kontroll.

Fullmakten i avtalet
Disse Betingelser udgør de fuldstændige vilkår for aftalen mellem os.

Invaliditet
Om en eller flera av bestämmelserna i villkoren kan förklaras helt eller delvis ogiltiga, kommer de andra bestämmelserna att fortsätta att gälla.

Uppdrag
Vi har rätt att överföra våra rättigheter och skyldigheter enligt avtalet med dig till tredje parter. Överföringen är naturligtvis under förutsättning att standarden på tjänsten du får inte försämras. Vi meddelar dig om överföring. Genom att acceptera dessa villkor samtycker du till sådan framtida överföring. Samtidigt accepterar du att dina rättigheter från den tidpunkt då vi har meddelat dig om överföringen endast kan åberopas mot den tredje parten.

Persondata
Vi behandlar din personliga information konfidentiellt. Läs vår sekretesspolicy som beskriver hur vi använder den personliga information som du tillhandahåller oss i samband med beställningsprocessen och din användning av webbplatsen i allmänhet.

Lagval och plats
Alla avtal som ingås mellan oss med dessa villkor regleras av dansk lag. Alla tvister som kan uppstå i samband med vårt avtal, inklusive avtalets existens eller giltighet, måste väckas vid en behörig domstol i Danmark.